Public Republic Art Studio

Multimedia Box: Анри Картие-Бресон

15 юни, 2012 от · Няма коментари

Анелия Стоянова


Снимка: Cea.

„Да фиксираш безкрайността в един миг от времето” – фотографията е удивителна магия, а магьосникът, използвал тези думи, за да изрази влечението си към нея, е големият фотограф Анри Картие-Бресон.

„Бащата на фоторепортажа”, както масово го наричат, е автор на най-въздействащите фотографии на 20 век. Присъствал и заснел едни от най-значимите събития на века, работил с редица известни личности, живял изключително интересен живот – така може да се обобщи биографията на родения през 1908г. френски фотограф.



Запален по изкуството още от петгодишен, за Картие-Бресон творческият път започва и завършва с живописта. Той решава да се занимава с това по пример на чичо си, който е художник, и през 1927г. постъпва в частна школа, където в последствие усвоява тайните на скулптурата и изобразителното изкуство.

Зад неговата любов към изкуството се крият висши стремежи: „Пред мен стояха твърде важни цели: да се захвана с живопис и да променя света”. Целеустремен и изпълнен с ентусиазъм, Бресон посвещава живота си на това по интересен начин и днес бихме могли да кажем, че усилията не са останали напразни.


Снимка: Cea.

Изразните средства за Анри се променят във времето, но целите остават същите. През 30-те години в Марсилия се заражда неговата нова страст към фотографията, по време на лечението му от туберкулоза.

„Аз чувствах, че нещо трябва да се случи в моя живот и се стараех да разбера, какво точно.” – творецът сам разказва за разходките си по марсилските улици със своята „Лайка” в ръка, когато заснел първите си фотографии.

Първата изложба на Картие-Бресон идва бързо, през 1932 в Ню Йорк, а с изложбата си през 1955, той дебютира самостоятелно в Лувъра. Периодът между двете значими години обаче е наситен с преживявания и натрупан житейски и професионален опит.

Това е период на дейност като фоторепортер, през който Анри придобива световна важност и признание. Първото заснето от него събитие е коронацията на британския крал Джордж VІ през 1937 г. Интересното, което трябва да се отбележи за дебютния фоторепортаж на Бресон, е, че той не съдържа снимки на кралското семейство.


Снимка: Cea.

Страстта на французина към фотографията се съчетава с желанието му да пътува, превръщайки се в сполучлива формула за признанието „фотожурналист от световен мащаб”, а като допълнителен фактор за големия му успех се явява и епохата, в която живее.

Времето на войни и политически преврати носят богат опит в кариерата на фотографа. В началото на 40-те той прекарва почти три години в плен на германците, а десетилетие по-късно става първият западен фоторепортер, допуснат в Съветския съюз след смъртта на Сталин.

Благодарение на работата си в известни списания като „Лайф” и предимно на своята професионална ловкост Бресон улавя момента и успява да е навсякъде. „Във фотографията трябва да си бърз, бърз, бърз и пак бърз като хищно животно и плячка” – принципът, който го отвежда до 23 страни в търсене на забележителното.

Заедно с фотоапарата си Картие-Бресон е винаги там, където се случват събитията. Така той отразява обявяването на Индонезия за независима през 1945, убийството на Махатма Ганди през 1948 и утвърждаването на Китай като народна република през 1949.


Снимка: Sonietta46

Като истински хищник Анри преследва само обекта на фотографията, но не и изходния предмет. „Веднъж, щом изображението попадне в кутията, въобще не ме интересува, какво ще се случи нататък”, казва той и добавя сравнението: „Ловците все пак не са готвачи”.

Мотивите за неговата разпаленост към заснемането са далеч от комерсиалната страна на нещата. „Самата фотография не ме вълнува”, заявява той многократно: „Просто искам да заснема частица от реалността”.

Истинската привързаност към това, което прави, потвърждава и начинът, по който Бресон е отдаден на професията си, стараейки се да създава фотографии с „окото, сърцето и разума” си.

За него по-голям смисъл носят заснетите дребни фотографски обекти, защото „най-малкото нещо може да е от най-голямо значение”. Усетът към малките неща от живота довеждат Анри до прозвището „фотограф на ХХ-век”.

Освен чрез правене на снимки, Картие-Бресон изразява желанието си за предаване на реалното и в създаването на трите си документални филма в края на 30-те. Автор е на редица книги, както и създател на влиятелната фотоагенция „Магнум”.


Снимка: Hermés

1972 е годината, в която Анри Картие-Бресон официално прекъсва връзката си с любимия фотоапарат и се връща към заниманията с живопис и графика. Живее почти век и не спира да твори до смъртта си през 2004 г.

Година преди това, съвместно с жена си, основава фондация на свое име, чиято цел е да съхрани духа на типичното за Бресон творчество, предавайки го в запазен вид като наследство на идните поколения.

Фондацията и до днес информира за творческия път и произведенията на видния французин и забележителен човек на изкуството с богат набор от преживявания и фотографии. Личността на Бресон, превърнала се в емблематична в историята на фотографията, предизвиква интерес у ценители и е еталон за младите поколения фотографи.

Като истински професионалист и човек с твърд характер и уникални качества, Картие-Бресон постига своята висша цел в живота: да промени по един или друг начин общоприетите представи за възприемане на света и да внуши на хората, че чистата красота е съвсем наблизо наоколо.


Снимка: Maurizio Zanetti

”Има един момент, в който окото, мисълта и сърцето са в една линия и това е моментът, който ще ни даде една снимка, и тя ще промени остатъка от живота ни ”


Снимка: Cea.

Рубрики: Frontpage · Visual Art

Етикети: , , , , ,

Прибави страницата Public Republic към фаворити
Artnovini

0 Kоментари за сега ↓

  • Още никой не е коментирал. Бъди първият!

Коментирай