Public Republic Art Studio

Димитър Лазаров – Дим: “Човекът е създаден, за да живее в хармония с обкръжаващия го свят, да е близо до природата.”

21 септември, 2011 от · 13 Коментара

Интервю на Владислав Христов
Снимки: личен архив

tn_Dim

За да бъде разпознавем един фотограф сред морето от дигитални изображения, е нужно той да има свой уникален почерк. Творбите на Димитър Лазаров – Дим са ясно различими и най-характерното е, че светлината винаги присъства в тях – уловена и пресъздадена по начин, който кара сетивата на зрителя буквално да се радват. Димитър Лазаров – Дим е приятел със светлината и заедно с нея, двамата творят фотографии, които съм сигурен, че трайно остават в съзнанието на всеки докоснал се до тях. За светлината и сенките, за изкуството на натюрморта, за красотата, усета за която не бива да губим, и за още важни неща разговарям с Димитър Лазаров – Дим.

tn_1m

Дим, помниш ли момента, в който усети светлината като свой съюзник, и как намираш точния баланс между светлината и сенките в творбите си?

Обичам светлината във всичките ѝ проявления. Светът не е нито само черен, нито само бял, няма светлина без сянка. Няма само добро, злото също съществува. Ние трябва да се научим да ги разграничаваме и да намираме точния баланс.

За да бъде видим един обект, той трябва да бъде осветен, това важи както за фотографията, така и за всяко друго визуално изкуство. За да въздейства върху зрителя една фотография, светлината трябва да бъде използвана правилно. Всички знаем, че фотографията е рисуване със светлина. Откакто започнах да се занимавам с фотография, започнах да експериментирам и да я използвам по различен, мой начин.

tn_4_1255976522

Усещането за красота според тебе даденост ли е или е плод на систематична работа?

Според мен човек се ражда с усета за красота, това е даденост. Но тази даденост или се развива, или си остава в зародиш. В този смисъл може да се каже, че положеният в тази посока труд е задължителен. Работейки, човек се развива и изгражда като творец. Иска се много гледане, четене и опити, за да постигнеш добър резултат.

За мен в самото начало беше важно да разбера какво точно искам да правя, кой точно жанр ми дава възможността да изявя способностите си добре. Ти знаеш, че в началото започнах с архитектура, снимах много детайли. Там се изисква голяма прецизност при кадрирането, при композицията и перспективата. Спомням си, че ходех и оглеждах сградите постоянно, както и винаги носех фотоапарата си. Беше някаква мания да открия нещо ново и интересно, за да го заснема. Ако не се получи добре кадърът, се връщах пак на същото място.

Пловдив е интересен град и има разнообразна архитектура. Може да се каже, че по този начин опознах града си по-добре. Снимането на архитектура беше първият и много важен за мен етап от изграждането ми като творец. Той изяви способността ми да кадрирам добре, дотогава не съм го знаел. Ето как с труда си човек достига до някоя своя способност, без дори да предполага, че я носи в себе си. Затова и дадох този пример.

В последствие вече, когато започнах да се занимавам с натюрморт, с макро и т.н., този натрупан опит от снимането на архитектура много ми помогна да виждам нещата по различен начин, това, което всеки търси. Да бъде различен в това, което прави.

tn_4_1286901799

Ти си майстор на натюрморта, мислиш ли този жанр за архаичен? Има ли нужда съвременната фотография от натюрморта като изразно средство?

В никакъв случай натюрмортът не може да бъде архаичен, той постоянно се развива. Именно чрез фотографията натюрмортът минава в друго измерение, звучи иновативно и в много отношения превъзхожда като ефект нарисуваните такива.

Макар че в българските сайтове не му се отделя нужното внимание, фотографията категорично се нуждае от този жанр. Аз публикувам фотографиите си в доста международни сайтове, там на всеки жанр се отделя необходимото внимание. Според мен, а и не само според мен, натюрмортът е един от най-трудните жанрове във фотографията. Точно чрез него можеш да покажеш всичките си познания и умения. Усет за композицията, познания за цветовете и тяхното комбиниране, работа с предметите и постигането на различни конфигурации, постигане на перфектна светлина и изграждане на обеми и форми, това са част от нещата, които може да покаже един натюрморт.

Аз не правя класически натюрморт. Някак си не ме привличат драпериите и тежката подредба, характерна за този вид натюрморти. Предпочитам да експериментирам с нови, по-изчистени форми и конфигурации, нови гледни точки и различно внушение.

tn_4_1297444106

Дълго време твоите творби бяха в една специфична за тебе синя тоналност, как започна това и мислиш ли да работиш и в бъдеще в тази тоналност?

Аз съм много цветен, неслучайно съм и живописец по принцип, обичам чистите цветове. Дълго време избягвах да правя черно-бяла фотография, някак си не я чувствах подходяща за мене. С времето нещата се промениха, вече правя и такава, но предпочитам да я тонирам. При всичките ми опити за тониране най ми пасна синьото, то не е и напълно синьо, леко го затоплям с филтър. Така реално се получава един сложен син цвят, който съвсем леко зеленее. Е, при всяка фотография подхождам различно и дозата синьо е различна. Имам и доста цветни снимки, в които прилагам няколко вида син филтър.Там пък го правя,защото цветовете стават по-силни и чисти и много специфични.

Усещам тази тоналност много силно и откровено, а човек не може да избяга от себе си. А и да може не бива, защото това се усеща от зрителя. Истинското изкуство е откровено… Мисля, че няма да спра да я използвам напълно, тя ме идентифицира. Мога да правя и други цветови експерименти, разбира се, но ще се връщам към синьото, така мисля.

tn_4_1300203038

Освен натюрморт, ти с удоволствие снимаш и макро фотография, какво ти носи този свят, който хората често не забелязват?

След натюрморта открих макро фотографията за себе си. Въобще, тази ми нова страст учуди всички, защото знаеха, че аз не снимам цветя примерно. Макрото, освен че дава една различна гледна точка, трудно уловима или съвсем невидима с просто око, е свят пълен с цветове. А аз, както вече казах, изключително много обичам чистите цветове.

Но и при макрото имам своите предпочитания, не обичам да снимам насекоми например. Макар че преди време видях в един сайт невероятни „портрети” на насекоми, снимани макро.Та не се знае, може някой ден и аз да се пробвам. Засега ме привличат цветя, различни интересни форми, които, снимани макро, изглеждат абстрактно и непознато, капките вода също. Въобще макро фотографията дава много възможности за изява на въображението.

tn_m_1247592094_pic_10000156_0437730

Изключително много обичам да снимам глухарчета, много са фотогенични. Каквото и да снимам, все се връщам към тях. Много харесвам прозрачните цветя, тъй като често снимам макрото си в контражур. Когато един обект се снима по този начин, изглежда много интересно и различно. С това се характеризират и много мои серии снимки, които съм правил. Голяма част от макро снимките ми съм правил в къщи, а не сред природата. Предпочитам този начин на заснемане, защото мога да създавам мой съвсем различен непознат свят. Да осветя обекта, който снимам, така, че да ми хареса на мене, да го поставя в съвсем различна и нетипична за него среда.

Въобще старая се всяка снимка да носи моя почерк и да се познава, без да се прочете името на автора. Наскоро бях публикувал една моя макро фотография в един международен сайт и там една англичанка ми написа: „Какво прекрасно бижу, аз искам да го нося”.Това беше снимка на мрежа за картофи, напръскана с вода. Ето как една обикновена мрежа може да изглежда съвсем различно и непознато, когато е снимана макро. Разбира се, отново трябва да се каже, че светлината е много важна.

tn_4_1310404356

Творбите ти се отличават с перфекционизъм, кога решаваш, че една фотография е завършена и може да поеме пътя към зрителите?

С времето и с опита, който вече имам, се вдигат и критериите ми, това е нормално за всеки развиващ се автор. Иска ми се всяка нова снимка да е по-добра от предходната и ако това се получи, се радвам. Преценката в случая е субективна, няма как да знам дали нещо, което съм направил, ще се хареса. А и като се замисля, най-важно е на мене да ми допадне това, което съм направил. Ако съм доволен от резултата, го публикувам. Много рядко публикувам неща, които са експеримент с нещо ново и нетипично, за да провокирам реакции. Понякога е необходимо да се излиза от коловоза и от удобството на познатото. Така се събуждат нови, дори за самия автор, възможности и светове.

tn_4_1315150002

Имаш доста сполучливи опити и в минималистичната фотография, смяташ ли да се развиваш и в тази насока или по-скоро приемаш това като моментно увлечение?

Не бих казал, че минимализмът е моментно увлечение, той присъства в голяма част от моите фотографии. Дори когато една моя снимка не е напълно минималистична, то естетизирането на материята, с която съм работил я доближава в известна степен до това. Обичам изчистените форми и линии, съвършените пропорции без излишни детайли. Стремя се да правя именно такива неща, защото смятам, че в простотата на формата се крие истинското съвършенство.

tn_i_1248715005_pic_10000156_0450736

Последните два видео клипа с твои фотографии, бяха приети много добре, какви според тебе са преимуществата при представяното на фотографии чрез видеоклип?

Вече станаха четири, мисля да направя и още. Във времето, в което живеем, хората нямат време да четат, да разглеждат фотографии, да ходят по изложби, дори да седнат и да послушат музика. Клиповете, които правя отскоро, са слайдове на фотографиите ми. За 4-5 минути се опитвам да поднеса на зрителя един продукт, който да е релакс след тежкия работен ден например. Въздействието на музиката и на снимките взаимно се допълва, понякога може да има и вграден текст. Така за няколко минути човек, освен че отпочива, може да види неща, които иначе трябва да търси из интернет. Тази форма на презентиране ми се струва удачна, а и, надявам се, приятна за зрителя.Няколко добре направени клипа, а сегашните програми дават добри възможности за това, биха могли да бъдат една чудесна визитна картичка на всеки автор.

Рисуването на икони е сфера, която също владееш добре, каква е според теб връзката между фотографията и иконописа? Могат ли да са си полезни?

Рисувам икони от 1996 година, аз съм художник, знаеш, но дотогава бях правил само живопис. Истинската, добре направена икона изисква много време и специално отношение. Иконите ме научиха на търпение, на прецизност и на това да обръщам внимание на най-малките детайли. Те са част не само от моето изграждане като творец, но и като човек. Абсолютно мога да потвърдя, че иконописът оказва влияние на фотографиите ми. Благодарен съм на съдбата, че така се стекоха обстоятелствата в живота ми и започнах да рисувам икони.

tn_i_1248890029_pic_10000156_0442328

Живееш в Пловдив, считаш ли, че средата е от голямо значение за развитието на един творец?

Пловдив ми е любим град, тук израснах във всяко едно отношение. Град със седем пласта история, няма как да не се отрази на творчеството, което правиш. Тук през годините се запознах с много хора, които работят в различни сфери на изкуството, а и не само изкуството. Всички те са допринесли малко или много за изграждането ми като творец.

tn_i_1268680183_1x

Наградите, които получи за фотографиите си, освен признание, какво друго означават за тебе?

За мен наградата за нещо, което съм направил, е важна само когато е дадена заслужено. Приятно е да получиш признание за труда, който си положил, а и това те стимулира да продължиш да се развиваш. Днес, с откриването на дигиталната фотография, всички снимат, дори е модно да си фотограф. Трудно да бъдеш забелязан в тази лавина от снимащи хора, ако не предлагаш нещо по-различно и добро. За мене най-голямата награда ще е нещата, които правя, да намерят своето приложение.

tn_i_1280164149_pic_10000156_0529113

Твоите фотографии са много добре приети в един от най-големите световни фотографски сайтове 1x.com. Трябва ли българските фотографи да потърсят по широко признание в чужбина, ниско самочувствие ли има българският фотограф?

1x.com е сериозен сайт, в който се публикува трудно. Амбицията на сайта е да показва най-доброто от света, поради тази причина снимките минават през много сериозен подбор от модератори. Т.е. не всяка пусната снимка там се публикува, за одобрение се чака с дни, а може и повече от седмица. Затова там наистина присъстват чудесни и вълнуващи фотографии.

Според мен в България няма достатъчно възможности за изява и доказване на един автор, занимаващ се с фотография. Хората не са запознати с новите технологии и медии за печат. Случвало ми се е да ме питат дали заснет от мен натюрморт с текстура е репродукция на картина. В чужбина фотографията се счита за сериозно изкуство и се продава на добри цени. Конкуренцията, разбира се, е много сериозна. Не мисля, че българските фотографи имат ниско самочувствие, напротив, имаме доста добри творци, които са наясно какво правят и на какво ниво са. По-скоро проблемът е в това, че в България липсват възможности за реализация.

Как според теб съвременният урбанизиран човек може да се научи да забелязва и съхранява красотата край себе си?

Хората са отвикнали да се радват на малките неща, всичко стана твърде комерсиално. Градовете, колите, мръсният въздух, забързаните хора, оцеляването в това трудно време, в което живеем… Всичко това са фактори, които ни отдалечават от истинските неща, а те са прости. Това убива чувствителността ни и усета ни за красота.

Човекът е създаден, за да живее в хармония с обкръжаващия го свят, да е близо до природата. Мисля, че трябва да използваме всеки един свободен миг, за да сме на някое красиво място извън градовете. За да можем да се върнем към себе си и да усетим истинската си същност. За да възстановим изгубеното и да заредим сетивата си със светлина.

За Димитър Лазаров:

Димитър Лазаров е роден на 29 май 1968г. в гр. Пещера. Завършва ССХУ за ИМИ „Цанко Лавренов” гр. Пловдив през 1987г. и оттогава живее и работи в Пловдив

Участия в изложби:

Финална изложба на „Четвърти международен фотографски салон Варна ” под егидата на ФИАП, Варна, септември 2010г.
Обща изложба във връзка с откриването на Zoom Box Center, София – октомври 2010г. Финална изложба на традиционния годишен фото преглед-конкурс “Фотоакадемика 2011”, организиран от Фотографска академия „Янка Кюркчиева”, София, юни 2011г. Обща изложба на галерия”Нава” на тема минимализъм, включена в програмата на „Месец на фотографията 2011”, организиран от Фотографска академия „Янка Кюркчиева”, София, юли 2011 г. Обща изложба на Фото Форум, София, юли 2011 г.

Награди:
Награда от Динафос за цялостна работа.
Сребърен медал и Диплом за артистична фотография на конкурса на Национално сдружение “Фотографска академия” ФОТОАКАДЕМИКА 2011 – София, България, 2011

Творбите на Димитър Лазаров – Дим можете да разгледате тук.

Рубрики: Frontpage · Visual Art

Етикети: , , , , , , ,

Прибави страницата Public Republic към фаворити
Artnovini

13 Kоментара за сега ↓

  • Яни // 21 сеп, 2011 //

    Ех, с голям интерес прочетох интервюто с Дими :) Гордея се, че го познавам и че съм част от приятелите му, свидетели на творческото му развитие- удоволствие, което си причинявам всеки път, когато мога.

  • deus_ex_machina // 21 сеп, 2011 //

    това е една визуална скръб. при това безрадостна.
    той дими след толкова хармония с околния свят поне да се беше научил да снима.
    аман от претенции и чалга вече.

  • Естет // 21 сеп, 2011 //

    deus_ex_machina, ти понеже си много велик,затова си изхвърлен от всички сайтове за фотография!
    Явно на всички, заяждането ти им в дошло в повече…

    http://photo-forum.net/index.php?APP_ACTION=USER_PROFILE&USER_NAME=deus_ex_machina

  • deus_ex_machina // 21 сеп, 2011 //

    в интерес на истината – аз помолих администраторите на фото-форум да ме изтрият. фото-форум и фото-култ не изчерпват “всички” сайтове за фотография. както и да е.
    правото ми на мнение не е заяждане, а е свободата ми да решавам кога и как да го споделя при удобна възможност каквато е тази да пиша коментари тук.
    пък и да е заяждане – дими пак ще си остане ужасен снимач.
    това даже не е тъжно.
    жалко е.

  • фотограф // 22 сеп, 2011 //

    deus_ex_machina комплексиран си моето момче, затова плюеш по всеки когото не можеш да достигнеш, наеми си психолог, явно проблема ти се задълбочава! Успех!

  • charm // 22 сеп, 2011 //

    Мите, много харесва твоята фотография – чистотата и нежността в нея. Поздравявам те най-искрено!

  • DiyanaChar // 25 сеп, 2011 //

    Интервюто прочетох бавно, с удоволствие и пълно разбиране. Фотографиите на автора са нежни, красиви, пълни с покой и хармония. Радвам се да “срещна” човек, творец, който е открил себе си и успява така красиво и уникално да се изразява. Поздравления и успех.

  • vse edno koi e // 11 ное, 2011 //

    deus_ex_machina e napalno prav
    dim e negoden i negoden 6te si ostane zaciklil iako v glupostitie si

    v kulta trupa6e reiutingi samo kato se mazne6e pod snimite si
    “blagosdaria ti 4 e e hjaresa ala bala”

    ne mi pi6i dim na kolko izlojbi si bil , a kolko si spe4elil :) …….

  • фотограф // 12 ное, 2011 //

    vse edno koi e – ти май си поредният злобар и комплексар осъзнаващ колко е безпомощен пред Красивото. Злобата ще ви затрие дребните душици!

  • vse edno koi e // 13 ное, 2011 //

    “kolko bezpomo6ten pred krasivoto” hahahahhahah neme rasmivai mi6o…….samo vie li ste prizvani da pravite krasivo
    ma to edno krasivo
    nema trapka v tezi snimki
    nema magia
    i az kato ostanalite iskamd a izkaja mnenei i go izkazvam ma are sega kompleksar sam bil………………ahhahahahaha….are idi si legni ako iska6…..mi6ok

  • Face Control // 14 ное, 2011 //

    ”vse edno koi e” Все едно какво си казал, защото не съзнаваш колко си безличен! Изложби не се печелят, в изложби се участва! Освен злобен си и неграмотен!

    По повод фото-култ който си споменал ето ти един линк: http://photo-cult.com/present.php?id=44

    Точно сега в сайта правят представяне на Дим: http://photo-cult.com/
    Има текст към представянето написан от изкуствовед, прочети го,защото не е все тая кой е! :-) ))

    Преди да плюеш и избиваш комплекси, помисли дали ти си постигнал нещо …

  • Oreshkov // 27 ное, 2011 //

    Браво! Никога не съм бил особен почитател на макрото. Но много ми хареса всичко видяно и прочетено тука. И слайда изключително много. Успех!

  • vse edno koi e // 10 яну, 2012 //

    Face Control mi6ooooooooooo ne mi s epravi na umen…u4atie daaaa v izlojbi da vidim rezultati..ne6to prodajbi medali ot kankursi aaaa tva onva..nema takiva/////// nma i da ima 6tot e mi6ok

Коментирай