Public Republic Art Studio

Artist of the Week — Петер Дамен

22 март, 2010 от · Няма коментари

Едно интервю на Сандра Шмит с графичния дизайнер Петер Дамен
Превод от немски език: Елисавета Балтова

Петер Дамен /Peter Dahmen/ вдъхва живот на хартията

Peter Dahmen

Как стигна до идеята да изработваш pop-up* (поп-ъп)?

Още от малък книгите със сгъваеми картинки ме впечатляваха. Тъй като нямах собствена подобна книга, гледах тези в книжарниците и библиотеката. Обичах да се занимавам и да изработвам разни неща от хартия, затова се заех сам вкъщи да майсторя и да се опитам да постигна този ефект.

За няколко години спрях да следя темата. През третия семестър от обучението ми като дизайнер (1989 г.) се появи решаващият импулс, по време на една семестриална работа по „Оформление”. Задачата беше „Хартия и картон – триизмерно”. По онова време скицирах и изработвах от един до два сгъваеми обекта за седмица. Най-добрите работи от моето обучение ги показвам във видео в YouTube, с което се заех през 2010 година.



Можеш ли да си спомниш първата си работа? И ако да, какъв поп-ъп беше?

За съжаление не си го спомням вече. Но все още си спомням колко щастлив бях, когато за първи път завърших моята серия от хартия. През 1990 година имах поръчка от една рекламна агенция – да изработя бронзово леене на картичка със сгъваем обект.

taq

Кога ти хрумват най-добрите идеи?

О, много е различно и за съжаление не се поддава на контрол. Има дни, в които идеите просто извират, докато в друг път ми коства огромно напрежение, докато ми хареса някоя работа. Често идеи идват внезапно. Преди няколко седмици изпратих картичка на една приятелка, построена на цветните кръгове на Гьоте. За това ме вдъхнови тази картичка:

sledva

Понякога сроковете са стриктни и идеите трябва да се реализират в определено време.

Тъй като бях планирал да изпратя една картичка през януари на zur Kundenakquise, през ноември миналата година завърших няколко неща. Накрая се спрях на ето това:

sledva 2

Но за серийната продукция направих въпреки всичко някои промени. Така изглежда готовата картичка.

sledva 3

Единичната част оставих да бъде разпечатана в 100 екземпляра на лазерен принтер. Залепването на двете части трябваше да направя на ръка, но все пак така отпадна скъпо струващото рязане.

Има ли поп-ъп, който особено много харесваш?

Най-увлекателното е самият обект, над който работя. Интересно е, че за да се впечатлят хората, не е толкова важна сложната техника на изработване. За кратко време изрязах обикновена пеперуда.

Тъй като накрая не я направих от картон, а от хартия, крилете се размахват по-леко, когато се отвори картичката. Движението е важно, за да се постигне този реалистичен ефект, това „оживяване” на пеперудата. Тази картичка в момента ми е любимата.

sledva 4

Независимо от това ме привличат за работа и архитектурни и абстрактни обекти.

sledva 5

Някои поп-ъпове изглеждат толкова умопомрачително трудни… От колко време се нуждае човек, за да осъществи дадена идея?

За развитието на един елементарен поп-ъп имам нужда някъде от осем часа – от идеята до самата изработка.

Когато картичката се състои от много отделни части или когато формите са много сложни за изрязване, имам нужда от 20 или 30 часа за завършването. Най-скъпо струващият поп-ъп, който съм правил, е сферата, която е последната фигура във видеото от YouTube. По тази фигура работих около 60 часа.

Когато имам нова идея, завършвам най-напред един относително груб проектоплан. Първата изработка е, за да ми се изяснят техническите аспекти. Така установявам къде трябва да се изработят подпорите, на кои места мога да залепя частите, къде трябва да са разрезите и гънките и т.н. Когато установя техническата част, продължавам с нови детайли, с които окончателно завършвам проекта.

Част от чертежите правя на ръка, друга част – на компютър. Резултатът от работата си и въздействието на един поп-ъп мога да преценя, когато всички части са залепени и изрязани, а изрязването за съжаление отнема най-много време и усилия.

sledva 6

Успявал ли си досега да реализираш всичките си идеи?

За жалост винаги нещо се проваля така, че след няколко часа работа установявам: дадена идея не може да се получи по предварително мисления начин. За щастие все още имам много идеи за хартиени фигури и ще продължа да се вдъхновявам. Мога да ги направя, затова не се тревожа, че след години идеите ми може въобще да изчезнат.

sledva 7


Колко важни са цветовете при поп-ъпа?

Много по-важно от цвета е формата на моите модели. Доста време работех главно с бяла хартия. От няколко седмици насам, след дълга пауза, изработвам няколко цветни поп-ъпа, които ми харесват. Мотиви, вдъхновени от природата, като например листа или пеперуди, най-добре стоят цветни. Това обаче е по-скоро изключение.

Повечето сгъваеми поп-ъпове, особено архитектурните форми, ми допадат най-вече в бяло.

sledva 8


Как виждаш своето бъдеще?

През следващите седмици на първо място ще насоча вниманието си в творческа работа в областта на хартията. След като пуснах клипа в YouTube, получих въпроси относно изработването на поп-ъп. Оттогава водя разговори с много фирми, в това число и с производител на поздравителни картички, за когото трябва да направя цяла серия, и с една рекламна агенция, която в следващия брой на списанието си иска да представи мой поп-ъп.

Организаторите на една художествена изложба ми възложиха да изготвя малка серия от поп-ъпове, които да бъдат изпратени като подарък на спонсора им.

Освен това през следващите седмици заедно с един илюстратор ще работим по поп-ъп книга.

Дали всички тези проекти ще се реализират, не се знае. Въпреки това съм удивен колко много внимание мога да обърна на работата си през последните седмици.

Тъй като тази тема ми е на сърце, и за в бъдеще ще продължа да се занимавам с изработването на поп-ъп картички. Също така събирам идеи и за по-мащабни хартиени скулптури, които искам да представя в YouTube след няколко месеца.

sledva 9

Имам голям късмет, че работя като графичен дизайнер, което и след толкова години ми доставя удоволствие. Що се отнася до работата ми, не искам да променям нищо в бъдеще.

sledva 10

Петер Дамен

Петер Дамен е роденпрез 1967 и е дипломиран дизайнер
1988–1993 г.

Следва специалност „Визуална комуникация” във ВУЗ – Дортмунд. По време на обучението работи в различни рекламни агенции.

1994–2002 г.

Графичен дизайнер на свободна практика
Проекти за следните клиенти:
Deutscher Bundesjugendring DBJR,
Deutsche Verkehrswacht,
Westfalenhallen Dortmund,
BITS-Hochschule, Iserlohn,
Dortmund-Project,
Stadt Dortmund,
Heyda-Werk, Hagen

2002–2007 г.

Работи като графичен дизайнер на постоянна работа и има собствен рекламен отдел във Fa. Heyda-Werk, Hagen. Отговаря сам за концепцията, оформянето и реализирането на публикации, хартиени обекти, опаковки и корпоративния дизайн.

От март 2008 г. работи на свободната практика като дизайнер.

Основни цели

Хартиен и геометричен дизайн
Илюстрации
Лого и корпоративен дизайн
Скрийн дизайн
Pop-up картички

* Буквално от англ. – нещо, което изскача. Използва се като термин за различни рекламно-информационни „прозорци”, които се появяват при влизане в сайтове, блогове и пр. в интернет. В конкретния случай става въпрос за изработен от хартия предмет, който придобива обем, след като се разтворят страниците, между които е поставен. Поп-ъп има нещо общо с японското изкуство за сгъване на хартия (оригами).

Рубрики: Frontpage · Visual Art

Етикети: , ,

Прибави страницата Public Republic към фаворити
Artnovini

0 Kоментари за сега ↓

  • Още никой не е коментирал. Бъди първият!

Коментирай