Public Republic Art Studio

Орлин Сергеев: „Стремя се винаги да се раздавам“

26 септември, 2008 от · 1 Коментар

Exclusivno_za_Public_Republic

Интервю на Ваня Станчева с пианиста и композитора Орлин Сергеев

Orlin Sergeev

Познавате Орлин Сергеев от участието му в първата арт среща на Public Republic, която се състоя на 15 август в Дома на киното, София. Той беше един от основните стълбове на вечерта, като с музикалния си съпровод на пиано допринесе за обогатяването на представените художествени послания, а събитието получи своята естетическа пълнота и цялостна завършеност.

Познанството ни с Орлин Сергеев започна делово, но за удивително кратък период се превърна в непосредствено и сърдечно общуване. С Орлин това се постига леко, защото е естествен, внимателен, толерантен и… изключително скромен. Последното сякаш е несъвместимо с таланта и музикалните му постижения, но и за пореден път доказва, че суетата линее в липсата на страх и несигурност.

Piano
Снимка: *L*u*z*a*

Как би искал да звучи едно твое представяне? Орлин Сергеев….

Не бих могъл да кажа как да бъда представен – би било суетно.

Как приемаш участието си в арт срещата на Public Republic в София на 15-ти септември?

За мен беше много интересно и съм съгласен с начина, по който беше композирано цялото представяне на различните жанрове… Смятам, че в културното пространство не се срещат много често такива форуми, и го оценявам като много ползотворно.

Кой е музикалният стил, в който се себеизразяваш най-пълноценно – Jazz, Ethno music, Film music, Latino, Evergreens, Classical?

Най-много харесвам да изпълнявам Bosa Nova и филмова музика. Това е моето амплоа.

За мен пианото е …

… много трудно нещо, към което ме е насочила майка ми, а в момента – и моя професия, и нещо, с което съм се занимавал от петгодишна възраст.


Орлин Сергеев в предаването на БНТ „По вълните на музиката“

Рецептата ти за успеха – % талант и % труд и постоянство?

Смятам, че и многото труд не може да бъде достатъчен, за да компенсира липсата на талант, но от друга страна, за да има резултати, трудът при нас е много тежък и необходим.

Изявяваш се не само като пианист, но и като композитор. Кои имена би посочил за свои учители в композирането или нареждаш сред най-уважаваните от теб?

Мои учители по композиция през годините са били Петър Петров, Виктор Чучков и проф. Трифон Силяновски. Иначе много харесвам филмови композитори, както и джазови такива като Keith Jarrett, Chick Corea, Miles Davis и Pop-Sting и Stevie Wonder.

Как се ражда музиката ти? Можеш ли да опишеш състоянието, в което създаваш творбите си?

Както казва големият композитор Alfred Schnitke, един композитор не бива да дава обяснение за творческия процес. Това е нещо подсъзнателно и мисля, че не подлежи на обяснение.

Какъв вид изяви предпочиташ – солови или групови?

Предпочитам да свиря сам.

Склонен ли си да правиш компромиси с вътрешните си критерии за добра музика?
Случва ли се обстоятелствата да те подчиняват?

Всеки прави компромиси – и в изкуството, и в живота, но предпочитам да избягвам обстоятелствата да ме променят. За съжаление, това се постига доста трудно.

Кога един музикант е вкусил успеха?

Колкото и банално да звучи, мисля, че успехът е налице, когато един музикант или творец докосва сърцата на хората.

Има ли бъдеще за сериозната музика в България?

Не знам какво се има предвид под името „сериозна музика“, защото аз не деля музиката на сериозна и несериозна. А това дали има бъдеще, се определя от слушателите й.

Кариерата ти е свързана с много изяви извън страната, пред подбрана публика от световни звезди на шоубизнеса, дори пред кралски особи. Разкажи ни впечатленията си? Какво е чувството да забавляваш елита?

Orlin SergeevЛично аз не правя разлика пред кого точно свиря. Стремя се винаги да се раздавам. Мога да кажа едно нещо, важащо за всички световноизвестни личности, до които съм се докоснал. Това е, че всички те са запазили „детското“ в себе си и са доста скромни, приятелски настроени и естествени. Голямо преживяване е да се общува с такива хора.

Правиш ли разграничение между българската и чуждестранната публика?

По принцип не правя разграничение за себе си, но самата тя прави разграничение, в смисъл че западната публика в по-голямата си част е по-просветена; имат и по-големи традиции в областта на музиката. Чуждата публика оценява трудността, с която се постига по-високо ниво, тъй като в по-голямата си част се е занимавала професионално или не съвсем с музика.

Смяташ ли, че стилът и качеството на живот влияят върху музикалния вкус?

Да, определено смятам, че е така. Както казва Маркс, битието определя съзнанието: ))

Споделяш ли нагласата на крайно противопоставяне между сериозна и „лека“, популярна музика?

Не, не споделям това мнение. И в двата лагера има истински образци. Когато една музика е хубава, тя въздейства независимо от етикета, който й се слага.

Какво е мнението ти за тенденцията към комерсиализация в изкуството?

Това е естествена тенденция, която не може да се спре, и мисля, че която и да е мода и тенденция е циклична и в един момент нещата се обръщат.

Мислиш ли, че модерните аранжименти на класически творби скъсяват дистанцията с масовата публика и увеличават кръга почитатели на сериозната музика, или намираш подобна практика за посегателство над светини?

Намирам, че това може и да е добро. Зависи как се подходи. Класиката затова е класика, защото е вечна. В предишните векове музиката на Бах, Моцарт и др. е била своего рода поп музика за своето време. Както и операта.

Ще ни допуснеш ли до мечтите си?

Моята мечта е да стана архитект.


Орлин Сергеев в предаването на БНТ „По вълните на музиката“

Орлин Сергеев е роден на 27.03.1977 г. в Стара Загора.
Започва да учи пиано на петгодишна възраст при музикалния педагог Ненко Славов.

През 1982 – 1984 г. посещава детската музикална школа към Средно музикално училище „Христина Морфова“, Стара Загора.
1984 – 1990 г. учи в Средно музикално училище „Христина Морфова“.
Продължава образованието си в музикалното училище в Пловдив, където негова учителка е Кити Боева.
Завършва средното си образование в Софийското музикално училище „Любомир Пипков“ в класа на проф. Дора Лазарова.
Дипломира се в Националната музикална академия „Панчо Владигеров“. Негови преподаватели са проф. Трифон Силяновски, проф. Виктор Чучков, Борислава Танева.

Лауреат е на наши и международни конкурси по пиано, композиция и камерна музика.
В периода 2001 – 2004 г. реализира над 15 предавания в „По вълните на музиката“ на БНТ и ТВ България.

Орлин Сергеев притежава богат репертоар от импровизации и композиции в различни музикални стилове. Има повече от 500 участия в клубове, ресторанти и пиано барове; свирил е на официални вечери в чест на кралиците на Дания и Швеция; канен е на представянията на различни музикални продукти; участва във филми и телевизионни реклами. Композирал е музиката на френско-арабска филмова продукция.

Реализирал е многобройни участия в музикални събития, печелил е български и международни награди:

  • Награда за млад пианист на международния фестивал „Мартенски музикални дн“ – Русе, 1987 г.;
  • Първа награда на националния фестивал за детска музика в категорията „Изпълнение и композиция“ – Ловеч, 1988 г.;
  • Специална награда – излъчване по Националното радио и Националната телевизия – и първа награда за композиция на детска песен от конкурса „Димитър Ненов“ – София, 1988 г.;
  • Първа награда за композиция на международния фестивал „Асамблея на мира“ – София, 1989 г.;
  • Специалната награда за композиция и изпълнение на пиано в международния конкурс „Музиката и земята“ – София, 1995г.;
  • Солов концерт на Международния младежкия фестивал „Есен в Стария Пловдив“ – 1997 г.;
  • Солов концерт на „Варненско лято“ – 1998 г. и др.

Понастоящем Орлин Сергеев работи в Германия.

Можете да чуете изпълнения на авторски произведения, както и аранжименти на известни музикални творби на личния сайт на изпълнителя:
www.orlinsergeev.format.bg

Изпълнения:

Bar and Restaurant Music 1
Bar and Restaurant Music 2
Do you sleep… – improvisation (with J. Roupkina)

Композиции:

Spanish Fantasy
Dunes and Sunrises (Инспирирано от Sting и Naoko)

Рубрики: Frontpage · Сцена

Етикети: , , ,

Прибави страницата Public Republic към фаворити
Artnovini

1 Kоментар за сега ↓

  • Тахан // 24 мар, 2009 //

    Ние четем латиница, но все пак:
    “…Jazz, Ethno music, Film music, Latino, Evergreens, Classical…” – никакъв начин ли нямаше да изпишете названията на музикалните стилове на кирилица и на български?

Коментирай