Public Republic Art Studio

“Импулс” – история с много въпросителни I

12 октомври, 2007 от · 9 Коментара

Тактическите ходове на “Импулс”

rock music
Снимка: Rigmarole

Годината все още не е много добре изяснена. За едни е 1974, за други е 1976, а според трети и четвърти е съответно 1978 или 1982.

Моите наблюдения са различни и ще пиша съгласно своята хронология. Илия Кънчев (клавир, китара, вокал) е роден в 1950 година. Завършва Консерваторията. Качва се на сцената още като ученик с китара и “Йоника”5. В коя група е бил, аз не знам, но в 1974 според “АБВ на попмузиката” замества Валди Тотев във “Фактор”. В 1976 Тотев отива в “Щурците”, а Илия Кънчев основава своя група. Преди това получава пари от стабилно обезщетение за загинал роднина и купува инструменти и апаратура.

Групата приема името “Импулс”. Първите авери за тази цел са Чавдар Пънев (вокал и китара) и Пейо Пеев (барабани). Другите са ми непознати.

Стилът, който “Импулс” избират, е hard рокът. А да свириш hard рок по това време си е и много модерно. Помня две песни от оня период – баладата “Бряг” от 1978 (даже имаше и видеоклип, който гледах със семейството си по това време на първия цветен телевизор “Елактрон”, който тежеше около 80 кила), а в началото на 80-те излезе песента “Сила” – доста повече от hard рок, направо хеви.

В 1981 групата се разбива. На мястото на Пънев идва Веселин Маринов, а Пънев и Пеев създават “Спринт”. Маринов копира вокалите на Пънев, свири малко на китара и е добър барабанист, а освен него идва клавиристът Нелко Коларов, върналият, който де факто поема клавишните и Илия Кънчев остава само като шеф на групата, въпреки че по клиповете се снима той, а не Коларов.

Баскитара свири Коко Каменов, на барабаните идва Данаил Годжев, китаристи са Кузман Бирбучуков и Николо Коцев.

И в един момент се появява песента “Ако ти си отидеш за миг”. Музиката е на Нелко Коларов (официално на Илия Кънчев), и в “АБВ на…” е отбелязана като първата им самостоятелна песен. След това идва “Есенни ята” (музика пак на Нелко Коларов), със заснет телевизионен клип, на който са само Илия Кънчев и Веселин Маринов) и малко след това “Среднощна музика” – гръмовен прогресив-hard рок, пак по музика на Коларов (официално на Кънчев). На соло китарата се вихри Николо Коцев.

Годината е 1983, есента. Групата набира сили. В 1984 печели с песента “Ти дойде” (муз. Веско Маринов, текст Салис Тачер) радио-конкурса “Пролет”. Какво става по-нататък, не знам, но по Нова Година група “Импулс” е канена по различни абитуриентски балове.

Там се свири здраво hard рок, а Веселин Маринов, особено на парчетата на “Дийп Пърпъл” и на “Юрая Хийп” атакува височините. Задименият въздух е много лоша среда и Веско не се съобразява с това. Гласът му отива скоро по дяволите, той не може повече да пее и търси лекарска помощ. Изходът е един – операция на гласните струни. Веско е принуден да напусне.

Но ангажиментите не чакат и вокалите ги поема официално новият бас-китарист Наско Георгиев-Цайса, един от секс-символите на тогавашните ученички. Истината е, че вокалите са все едно изпяти от момиче, а подробността е, че “Импулс” излизат на… плейбек, а вокалите в студиото ги пее Пламен Дойчев, иначе барабанист. Соло-китара е Виктор Грънчаров-Фори, дошъл от току-що разпадналите се “Диана експрес”, на барабаните е Иво Комитов (поне официално). Клавирист е Нелко Коларов, официално студиен музикант.

През март’ 1985 излиза песента “Жена” – стил неокласически китарно-инвенционален метъл тип Ингви Мълмстийн, тука афиширана като симфоничен рок, и участва в класацията “Песента на ВСЯКА НЕДЕЛЯ”. Парчето пожъна невероятен успех поне пред мен, и ме накара да се зарибя по този стил.

Все още не бях чувал за Ингви- за него чух доста след това. Мълмстийн ли беше в основата на това, което по-късно стана моята група? Или “Диана експрес”? “Сигнал”? Или Блусът? Ръката ми беше бавна и неопитна. Можех да свиря и пея песните на “Смоуки”, “Сигнал”, “Турбо”.

Успех сред момичетата в училище имах – въпреки че като останехме насаме, ми подаряваха пластмасови войничета, а аз им рисувах китари. И си говорехме с най-чисти детски съзнания. Така че момичетата не ми бяха кой знае какъв стимулант, но беше хубаво да имам приятелка, която споделя моя вкус. А мнението и на тях – също деца на по 11-12 години, не се различаваше особено от моето. Поне относно музиката.

“Импулс” имаха безспорен успех сред младата публика, но издънките също не закъсняха и за тях в музикантските среди се разчу и работата замириса на съмнения и догадки. А какво беше мнението на нас, деца на по 12-13 години? Ние започвахме да скачаме и куфеем, без да виждаме всичко. Но други хора го видяха – “Импулс” си изнасяли концертите “на запис” – тоест на пълен плейбек.

В действителност ли беше така? Милен Тросков, по това време клавирист на “Колабс” и по-късно барабанист на “Инсмут” през лятото на 1991 разправяше: “Група “Импулс” имаше концерт в салона на ДНА-то. По едно време жакът с кабела на Наско се извади от баса, а ние отзад сформирахме една агитка, взехме да играем кючек и да викаме “Плейбек! Плейбек!”, Илия Кънчев прави разни зверски физиономии на Наско, а той не усеща за какво става дума, кабелът си виси, басът си върви изключен, публиката ги освирква… Веселба!”

Дали бе така? Няма начин няколкостотин души да лъжат.
В същото време тази група имаше невероятно сценично поведение. Песните им “Сняг”, “Не си отивай” и “За добро” бяха все на първите места в месечните ТВ-класации на “Мелодия на годината”. Подтикнат от сценичното им поведение, се хванах на бас за по 10 лева със съучениците си, че “Импулс” ще засвирят хеви метъл. Всички ми се изсмяха, но есента бяха благоразумно забравили за баса.
(следва)

Рубрики: Графити · Сцена

Етикети:

Прибави страницата Public Republic към фаворити
Artnovini

9 Kоментара за сега ↓

  • ilia kanchev // 19 дек, 2007 //

    Глупости. Нито една вярна дата и година.

  • ilia kanchev // 19 дек, 2007 //

    Очаквайте скоро книгата “IMPULS – пречката за изграждане на социализма и демокрацията в България”. Истинската фактология, много снимки,материали и история на групата! Живеещите в U S A музиканти от IMPULS: Илия Кънчев, Емил Стефанов, Виктор Грънчаров, Атанас Георгиев и Георги Енчев.

  • nokomis // 20 яну, 2008 //

    На http://WWW.KATEHIZIS.COM има интервю с Илия Кънчев, което прави тази статия [пълна с неточности] смешна и ненужна!

  • great // 14 фев, 2008 //

    Ужажаеми г-н Кънчев, уважаеми колеги, Поднасям своите извинения за допуснатите неточности около написаното ми за \”Импулс\”, то почиваше на явно умишлено и злонамерено изкривени факти и неточности, които бях събрал от бивши колеги и от фенове, както и от медии и енциклопедията \”АБВ на поп-музиката\” от 1988 година. Явно са ме лъгали. Явно до нас, редовите фенове, информацията достигаше на принципа на разваления телефон, както се и оказа отново. Затова искрено се извинявам и освен това дължа да Ви призная, че никоя друга група не ми е оказвала по-силно влияние от \”Импулс\”. Група \”Мълния\”, в която свиря от втората половина на 80-те, е също така хеви и безкомпромисна, и от \”Импулс\” сме се учили на професионализъм, вадене на звук, на сценична визия и на всичко, което може да бъде наречено хард рок и хеви метъл. За което Ви изказваме своята благодарност и което крепи групата ни години наред. Пожелаваме Ви да се завърнете на сцената и да покажете на младите как се свири истински здрав рок и макар \”остарели, напълнели и оплешивели\”, \”Импулс\” са нужни на българската рок-сцена, защото са мерило за качествена музика и здрав професионализъм, каквито за съжаление не виждаме сред младите колеги, които много лесно стават \”звезди\”, без да знзят защо го правят и без да знаят цената на успеха и как да го постигнат. А тук публиката иска точно такива банди! Колкото до \”комсомолската агитка\”, никога не съм бил част от нея, защото за мен \”Гладиатор\” продължава да е нещото, което ме изправя на крака, а не поза. Позите са типични на ония боклуци, които докараха чалгата и педерастките извержения на сцената, а това са неща, които аз и колегите ми от \”Мълния\” искрено презираме. С уважение: Захари Павлевски и \”Мълния\”

  • ДОН // 14 дек, 2009 //

    Аз много не я познавам тази група,защото тогава определено ме влечеше по англоезична,но си спомням един бал на немската гимназия на който излезе група с това име и певец беше Вили Кавалджиев-яко се цепеше Бед къпмъни и Пърпъл -разбира се,може би годината беше 77 ил 78,другите музиканти не помня,но май споменаха ,че са група към тогавашния МЕИ.
    Поздрави,съжалявам ,ако не съм помогнал в разкриването на загадките,но ако питате Вили той 100% знае много повече!

  • onpro // 12 юли, 2010 //

    За мъртвите или добро, или нищо. Така знам аз и в този дух ще кажа, че И.Кънчев какъвто и да беше, най-малко беше добър мениджър. Аз имам само добри спомени от пионерите на хеви метъла в България.

  • Божо // 30 сеп, 2010 //

    Много ги плюха Импулс навремето.
    Може би защото бяха много добри :)

  • Lokofan // 29 окт, 2010 //

    Най-добрите в това, което правеха. Бог да го прости Илия Кънчев!

  • kmgeood // 29 фев, 2012 //

    Има доста разминавания, Чавдар не е Пънев,а Панев и не е първия вокал,а Краси Манолов- “Краси Кошницата”,а след него идва Веско,който не свири барабани и на тогавашния хит “Повика ни гората” изпят от Краси-по телевизията Веско си отваря устата с гласа на Краси

Коментирай