Public Republic Art Studio
PR Art Studio

Курсове по творческо писане

 
Курс по творческо писане (проза или публицистика)

Преподавател: Кристин Димитрова

Kristin Dimitrova

Целта на курса е:

  • да развие уменията ви да пишете художествен текст. При индивидуално желание може да се упражнява писането на есе или журналистическа статия.
  • да упражни техники за стимулиране и насочване на въображението;
  • да разработи различни подходи към писането, като ви помогне да откриете собствения си стил;
  • да освободи и същевременно дисциплинира езика ви;
  • да покани писателя във вас да излезе пред своята публика.

Курсът се провежда онлайн, в рамките на седем занятия, в които са включени и упражнения. Курсистът получава задачата си, работи върху нея, изпраща резултата на преподавателя и получава коментар, който ще бъде по-близък до дискусията, отколкото до оценката.

Чрез поредица от кратки задачи с натрупващ се ефект курсистът ще разбере кои са силните му страни, от какви грешки трябва да се предпазва и върху какво трябва да работи повече. Всеки от участниците получава индивидуално внимание. Накрая се дават два вида сертификати в зависимост от резултата: за успешно завършен курс по творческо писане (писане на есе) и за участие в курса.

Насоки на работа:

  • Стимули на началото.
  • Илюзията за достоверност и как се създава тя.
  • Обстановка, настроение: в какъв свят живеят героите?
  • Разказвачът: телескоп или криво огледало?
  • Изграждане на характерите: конфликт и развитие.
  • Емоциите – трябват ли ни?
  • Планиране на историята.

Всеки от нас носи много истории в себе си. Нека да ги разкажем така, че да станат литература.

 
За повече информация: [email protected]

Linia

Курс по творческо писане (поезия)

Преподавател: Петър Чухов

Petyr Chuhov

ЗАЩО ПОЕЗИЯ?

Ще задам направо въпроса – писали ли сте някога стихотворение? Ако да, то:
Спомняте ли си какво ви накара да го направите?
Какво беше усещането по време на писането?
А след това?
Какъв беше резултатът?
Донесе ли ви желаното удовлетворение? Или по-скоро обратното?
Направихте ли го пак?
Защо?

Ако никога не сте писали поезия, то имам един единствен въпрос:
Защо???

Аз лично смятам, че поетическото световъзприятие е естествено състояние за всеки човек. Дори и да не искаме, ние мислим поетически. Но разбира се, когато пожелаем да се изразим чрез поезия и то особено под формата на писмена реч, нещата стават по-сложни. Незнайно защо мислите ни се отливат в клишета. Дори смисълът на това, което сме искали да кажем или настроението, което сме искали да изразим, отлитат далеч встрани. Като че ли използваме чужди думи и чужди гласове.

За да пише човек има ред причини. Писането може да е:
удоволствие
работа
комуникация
реализация
самоусъвършенстване
източник на доходи
начин за придобиване на популярност
и т. н.

Когато седне да пише поезия, човек обикновено не си задава въпроса защо го прави. И до днес всеки път се учудвам, когато открия /или си въобразя, че съм открил/ какво точно ме е накарало да напиша определено стихотворение. Дали ако знаехме защо искаме да напишем едно стихотворение, бихме го направили по-добре? Дали бихме намерили по-лесно подходящия, собствения глас? Не съм докрай убеден, но все пак смятам, че малко яснота по въпроса за мотивите, целите и средствата за тяхното постигане би помогнала за по-добрия или поне по-адекватен резултат.

И така, за да се запишете на този курс по творческо писане не трябва да сте талантлив, но все пак помага.

Основните цели на курса са:

  • Да изясните отношенията си с поезията – искате просто да пофлиртувате, да преживеете поредното мимолетно увлечение или се надявате на сериозна връзка? Суета, страст или любов към поезията са в основата на вашето желание за писане?
  • Да опознаете по-подробно поезията като обект на вашите желания. Откриването на нови черти от нейния облик могат и да ви отблъснат, но по-вероятно ще ви разкрият нови и неподозирани възможности за наслада, които ще ви привържат по-силно към нея. Внимание – има опасност от пристрастяване!
  • Да разберете как да изграждате отношенията си с поезията, така че след време да не си станете досадни.
  • Да развиете способността да опознавате света и себе си чрез поезията. Да общувате чрез нея – със себе си и с другите.
  • Да свикнете не бъдете ревниви, когато тя избира и други, за да ги дари с насладите си. Моногамията тук е невъзможна, а груповите забавления могат само да допринесат за заздравяване на връзката.
  • Да се научите не само да се забавлявате с поезията, но и да работите с нея, без това да ви изглежда скучно и натоварващо.
  • Да успеете да овладеете желанието да „обичате себе си в поезията” и да се научите „да обичате поезията в себе си”.

За тези, които смятат, че горните изречения са прекалено абстрактни, ето и по-конкретни теми, с които ще се занимава този курс:

  1. Въведение – защо /да/ пишем поезия и защо не.
  2. Технически подробности – рима, ритъм, образи, римуван, бял и свободен стих, различни поетически форми.
  3. Обекти и теми.
  4. Вдъхновение – как да го използваме, провокираме, възпитаваме.
  5. Колективно писане /другите като вдъхновител и коректив/ – поетически работилници, поетически пленери.
  6. Редактиране.
  7. Поднасяне на поезията – публикуване, издаване, участие в конкурси, четения, пърформанси.

Смятам, че ролята на водещия курс по творческо писане е донякъде като тази на психотерапевта – той може само да бъде водач, да помогне на другите да открият своя потенциал и да го използват по най-добрия начин. Основната работа, уви, всеки трябва да свърши сам. Но пък и лъвският пай от удоволствието е за него!

 
За повече информация: [email protected]

Linia

Курс по творческо писане (проза или поезия)

Преподавател: Керана Ангелова

Kerana Angelova

ТВОРЧЕСКОТО ПИСАНЕ: Според Ричард Аксел това е писане, което изгражда умения за изразяване на собственото мислене. Най-вече това. Бих добавила, че то мощно развива и въображението, както е вярно и обратното – че въображението развива творческите способности. Освен това, несравними са удоволствието и удовлетворението от възможността да изразиш себе си чрез любовта към думите, чрез радостното желание за пожизнена отдаденост на думите, чрез енергийния обмен с думите като с живи същества…

И все пак – какво още е творческото писане?

Колегите от екипа са посочили същностните характеристики на литературното писане и аз определено подкрепям твърденията им, че за автора / читателя си то е най-напред събитие, което носи празничен заряд, че разкрива култура на поведение, на отношение, на себеизразяване, че е нещото, без което няма да могат, щом веднъж са се оставили на изкушението да го опитат… Бих добавила, че писането е процес, при който вълнението и вдъхновението – полезното енергийно гориво– спомагат психиката на пишещия да се отвори до състояние на инсомния на духа. Поради тази причина пожелавам на всички, които имат смелостта да посегнат към думите като възможност за постигане на собствено духовно пространство, да им служат достойно – тогава и думите ще започнат да им служат.

Целта на курса е:

  • Да развие уменията на курсиста за изграждане на художествен текст – поезия или проза.
  • Да насочва вниманието на курсиста към автори, произведения и стилове, което да му помогне в търсенето на собствен стил.
  • Да намери гъвкав подход към възможностите на обучавания на този етап и да работи за постигане на езикова пластика.
  • Да отработи техники за развиване на въображението.
  • Да развие умение за работа с разнообразни изразни средства.

Курсът се провежда онлайн, в рамките на седем занятия, в които са включени и упражнения. Курсистът получава задачата си, работи върху нея, изпраща резултата на преподавателя и получава коментар.

 
За повече информация: [email protected]

Linia

Курс по творческо писане (проза)

Преподавател: Ина Иванова

ina

Има една старогръцка дума – τέχνη, която означава както сръчност и занаят, така и изкуство. По този изящен начин древните гърци успяват да отговорят и на въпроса „Как?”. Как се прави изкуство? Несъмнено има техники, които е по-добре да познаваме.
Курсът по творческо писане има за цел не просто да работи с Вас индивидуално, но и да насочва личните Ви умения и да Ви бъде от помощ при търсенето и изграждането на Вашия отличителен стил.
Ще опитаме заедно:

  • Да моделираме фабулата и сюжета.
  • Да търсим подходящия наратив, да освободим разказвача.
  • Да познаваме героите и техния свят.
  • Да управляваме диалога и конфликта/ конфликтите.
  • Да разпознаваме финала.
  • Да редактираме.

За нас е особено важно да открием Вашия начин да разказвате. Да бъдем част от процеса на създаване на индивидуален творчески почерк, на разпознаваем стил.
Както и да мислим заедно върху любими книги.

Курсът се провежда онлайн. Всеки курсист ще получава теоретически материал и индивидуална задача за всяко от занятията.
Ще имате писмен отговор-коментар върху изпълнената задача – безпристрастен, но мотивиращ 
Защото писането – да! – е отговорна работа, но и удоволствие. И читателят винаги усеща дали сте работили Вашият текст с радост.

 
За повече информация: [email protected]

Linia

Курс по творческо писане (драматургичен текст)

Преподавател: Вяра Жекова

Viara Jekova

“Сценарият и силата на картините”
“Театралната пиеса и крилата на думите”

  • Какво трябва да знаем преди да започнем писането на един сценарии или пиеса?
  • Какво е драматургия?
  • Кой е нашият жанр и как да пишем в стила му?
  • Кой е героят във филма и каква ще е съдбата му?
  • Коя е историята и какво ще е развитието й?
  • Скучни историйки и плоски характери… как да се преборим с тях?
  • Словесна пестеливост – за диалогът!
  • Какво още не трябва да забравяме…?

В този курс става дума за първите крачки по пътя на драматургичните текстове, за стъпките, през които трябва да мине всеки, преди да стигне до конкретното писане на сценария или пиесата.

Защото повярвайте, няма нищо по-лесно от механичното изписване на диалозите, когато историята е готова, но пътят до там е неочаквано дълъг.

Курсистите ще трябва от самото начало да са наясно, каква история ще разкажат, т.е. първоначалната идея трябва да е налице. Наложително е да се определи и жанра, в който ще искат да пишат.

Дали историята ще е комична или трагична, дали ще е трилър, фантастика или автобиографичен филм, дали ще става дума за романтична приказка, криминално разкритие, мистично прикритие или голямо приключение, няма значение.

Нашата работа ще зависи от жанра – но не е изключено от един първоначално замислен филм на ужасите да се получи весела комедийка… ако искаме това. Когато сюжетът и началната концепция бъдат логически разработени от начало до край, можем да се опитаме да си поиграем и с жанровете.

Курсът е изграден на базата на взаимна комуникация, като основни елементи са диалогът и разговорът. Ще се поставят конкретни задачи, които няма да обещават нищо лесно. Но толкова по-лесно ще бъде, когато техниките на писане на отделните жанрове и на диалозите, както и на създаването на обща картина бъдат овладяни.

Едва тогава можем да включим необозримата си фантазия в играта… и да започнем всичко от начало…

 
За повече информация: [email protected]

Linia

Работилница за творческо писане за театър

Преподавател: Кремена Димитрова

Kremena Dimitrova

Събуди своята муза! Освободи я!

БЪДИ ТВОРЕЦ!

Вземи бял лист. Сега вземи и една химикалка или един молив. Знаеш ли сега какво трябва да правиш? Тормози ли те празния лист? Откъде да започнеш? Как се създава свят от думи? Магически свят.
Искаш ли Ти да създаваш светове? Тогава…

Заповядай на Работилницата за творческо писане за театър!
Водещ, вдъхновител, провокатор е Кремена Димитрова – драматург, театровед, PR, селекционер на „Панаир на младите”, арт директор на продуцентска къща Креди Арте.

Ела и просто пиши.. това, което винаги си искал!

  • Няма възрастови ограничения, няма изискване за професионално образование. Единственото изискване е грамотно писане и желание за развиване на творческия потенциал.
  • Курсът ще предостави сертификат на участниците.
  • Курсът включва 10 темати, обединени в 7 модула, свързани с основната терминология и функционалност на драматургичните текстове, усвояване на различни видове драматургия, базисни умения за изграждане на пиеси, развиване на творческия потенциал.
  • Основни понятия в драматургията – Що е драма? Какво отличава един драматургичен текст от останалите. Какво е текст за театър?
  • Разработване на : Ситуация, Персонажи и действащи лица -Протагонист, Антагонист, Резоньор. Създаване на Диалог. Монолог. Функции. Действие.
  • Композиция – класическа, модерна, абсурдна. Фрагменти и миниатюри. Драматизация.

За Кремена Димитрова

Образование:

- Магистър по Театрознание, НАТФИЗ “Кр. Сарафов”
- Магистър по Културология, СУ “Св. Кл. Охридски”
- Специализация: “Мултикултурализъм, мениджмънт в културата и културна политика на Балканите” – програма на UNESCO в университетите в Лион и Гренобъл, Франция, проведена в Университет по изкуствата, Белград
- IUC, “Managing transitional cultures”, Международен семинар в Дубровник

Публикации:
2008 – „Театърът на Стоян Камбарев – режисура на пространството”, монография
2006 – „60 години Столичен куклен театър” – летопис в съавторство с Никола Вандов и Веселина Гюлева
от 2006 – води различни рубрики за култура, изкуство и театър в печатни и електронни медии: списание „Едно”, в. Новинар, в. Преса, www.edna.bg
- публикации на разкази и поезия в „Литературен вестник”, www.liternet.com, www.public-republic.com

Други:
2010 – арт-директор на Продуцентска къща Креди Арте
2008 – драматург в Младежки театър „Николай Бинев”
2006 – член на УС на ОНТК (Общество на независимите театрални критици в България)
2006 – член на Асоциацията на арт-мениджърите в България
2005 – артистична резиденция в Dance theatre workshop, Ню Йорк
2005 – жури на XIV Международeн фестивал “Двама са малко, трима са много”
2005 – 2004 – мениджър на проект “Ресурсен център за съвременен танц” – Бургас
2004 – организатор на І Международен танцов импровизаторски фестивал “РЕФЛЕКТ” – София
2003 – член на инициативния комитет за създаване на Epicentere – Международна асоциация на театрите за деца и младежи в Югоизточна Европа
2002 – селекционер на III-тият Mеждународен детски фестивал “Вълшебната завеса” – Търговище
2003 – 1997 – сътрудник в постановката “Три сестри” по Чехов, реж. Стоян Камбарев, ДТ- София

Награди:
2009 – Втора награда за къс разказ в конкурса на Liternet
2002 – награда за поезия на поетичния конкурс в Стара Загора
2001 – голямата награда на името на “Боян Пенев” за театрална критика на ХХV студентски литературен конкурс в Шумен

 
За повече информация: [email protected]

Linia

Курс по творческо писане (интерпретативно съчинениe)

Преподавател: Живка Симова

Живка Симова

Курсът е предназначен предимно за ученици от гимназиалния курс на обучение. В рамките на десет лекции: три – за създаване на интерпретативно съчинение и седем практически упражнения – за обсъждане и рецензиране на авторски текстове, ще се проследяват някои от особеностите в изграждането на интерпретативен текст на жанрово, съдържателно и композиционно ниво, ще се обсъждат популярни и ще се търсят нови изследователски аспекти към художественото наследство на изучавани автори и др.

Цели

  • Да се изгради усет към езиковото, смисловото, композиционното и стилистичното единство на интерпретативното съчинение
  • Стимулиране на изследователски практики и радостта от откривателството в художествения текст, в жанровата система на литературата, в различни културни модели, свързани с художествената словестност
  • Формиране на позиция и интерес към модерното и постмодерното в българската литература днес ( ХІ и ХІІ кл.)
  • Да се откроят авторска позиция, преценка, ценностен мироглед
  • Да се използва уместно литературнонаучната терминология
  • Да се изгради ясно изразен и обработен личен стил

Мотиви

Напоследък интерпретативното съчинение по презумция се свързва най вече с подготовката на учениците за Държавния зрелостен изпит по български език и литература. Към тази нагласа този кратък курс прибавя и още една – чисто креативна: младите хора да формират и изградят своеобразни механизми на мисленето при писане и изказване; активно отношение към литературата – индивидуална визия към художествения текст, усетливост и интуитивност към точния и красив изказ, определен тип знания за литературни епохи, направления, традициии, отразени в творчеството на големите майстори на художественото слово, навлизане в някои позабравени страници от литературната история и теория, в чужди изследователски подходи и практики …

Методология

  • лекции
  • практически упражнения
  • индивидуални задачи
  • обсъждане и рецензиране на авторски текст

 
За повече информация: [email protected]

Linia

Курс по творческо писане (литературно есе)

Преподавател: Живка Симова

Живка Симова

Есето е лакмусът за динамиката/статичността, плитчината/дълбочината на езика, на неговите състояния. Гимназистите го обичат, предпочитат, но все някак се забравя, че литературното есе си има свои закони, които трябва да се познават добре. Още първите стъпки на Монтен подсказват за това.

В рамките на дванадесет занимания – шест-лекционни и шест-практически упражнения за създаване на есе и на литературно есе – ще се надниква в тайните на психологията в творчеството, ще се опитват различни подходи в този т.нар. „свободен жанр”, ще се открива удоволствието от непредвидимите пътешествия на мисълта – към себе си и към другия, от многоцветните лабиринти на творческото въображение, от предизвикателното потапяне в чужди фикционални светове и от тръпката да създаваш свой.

Цели

Личностна и творческа рефлексия към езика чрез упражняване на самия акт писане …

  • Писането като събитие
  • Писането като култура
  • Писането като приемственост на езика

Личното мнение – колебания, увереност, съмнения, категоричност …

  • Подбор и подредба на аргументите
  • Подчертана авторска позиция
  • Изграждане на връзки с определена хуманитарна, естетическа, критическа, философска проблематика

 
За повече информация: [email protected]